ILMU MENGENAL DIRI

Mengenal Diri - Mengenal Allah, IMD, Rahsia Allah

PENDAPAT ANDA

SELAMAT DATANG KE RUANGAENDAPAT ANDA..............................

JIKA ADA SEBARANG PERTANYAAN ATAU MASAALAH HARAP HUBUNGI SAYA DI .....

0182924054



Post a Comment

Oops!

Oops, you forgot something.

Oops!

The words you entered did not match the given text. Please try again.

Already a member? Sign In

6039 Comments

Reply irwanto machroza
11:07 PM on June 17, 2014 
assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh, mohon maaf saya mau bertanya kepada bapak. apakah ilmu mengenal diri ini bisa bapak ajarkan kepada saya tanpa berjumpa dengan bapak. soalnya saya bertempat tinggal jauh, tepatnya di sidoarjo jawa timur Indonesia, mohon penjelasannya ya pak,,,, salam
Reply agil
5:35 PM on April 21, 2014 
Kita datang(dunia) dgn janji mencari rahsia tuhan......jika tertutup terkunci pintu hati bagaimana nak pulang nanti..........
Reply omar abdullah
6:55 AM on March 18, 2014 
mior says...
salam takziah,... abg osman betul ker saudara zilallah dah meninggal dunia.
Reply mior
5:28 AM on March 11, 2014 
salam takziah,... abg osman betul ker saudara zilallah dah meninggal dunia.
Reply C10
12:06 AM on March 6, 2014 
....Hukum mengenal diri itu wajib..rukun iman pertama:Percaya pada Allah..Tak KENAL bgaimana nak PERCAYA..?solat kalau tak kenal Allah sia sia pada pandangan ulamak sufi..solat kerna takut neraka,berkehendak akan syurga bukan pada Allah..bila kenal Allah maka akan kenal segalanya...
Reply amin
6:08 AM on February 25, 2014 
assalamulaikum...apakah hukum mempelajari ilmu mengenal diri...?
Reply muhammad taufiq
2:38 PM on February 12, 2014 
assalamualaikum...bolekah sy ingin brtaya satu soalan...?? hrap2 d izinkn.. ok sy nak tanya ni.. tat kala tiada langit dn bumi dn sekalian alam mtiada tercipta d mana kah allah itu bberada...?????
Reply musafir8386
11:59 PM on February 9, 2014 
ADA DALAM TIADA
Reply Johar Jani
10:09 PM on January 19, 2014 
Alhamdulilah... bagus laa pakat2 ambik tau... belajar laa... dekat dah kiamat...(sungguh)
Sy cuma nak tahu....mana saya nak cari mereka2 ini di kedah dan juga penang.... bila sy ingin cari major...sy dgr kata dia sudah arwah.... sy cuma nak bergaul sj... teringin berada dlm majlis nya.... kepada yg ingin tahu....jgn andaikan dia dengan gerak2 yg lain...boleh memeningkan diri anda sendiri... just be cool buka ati dan fikiran.... keraplah bertanya...dlm diri...org lebih mahir....dan juga quran dan hadis... byk sungguh puzzle nya...utk di camtum... semua nya couple...apa yg nyata mesti ada ghaib nya... insyallah teruskan kembali kepada allah... good luck alll.... for admin... sy mmg nak tau dimana bbm di kedah...dan di mana pula bbm di penang...
Reply apit
3:12 PM on January 14, 2014 
Adakah mngenal diri ini sama dgn hakikat insan mohon pencerahan..
Reply wan kering
4:42 PM on January 7, 2014 
Assalammualaikum...admin tuan osman... hadi dan semua sahabat2 imd
Reply zaki
12:39 AM on December 6, 2013 
boleh saya tahu nama buku??warna apa??dimana boleh dibeli??
Reply indra
11:57 AM on December 3, 2013 
Askm, benar salute ats perjuangan bapak DR. Bagindo Muctar, pada saat ini dimanakah saya bs mendapatkan buku karangan beliau..trmksh.
Reply omar abdullah
11:26 AM on December 2, 2013 
bacalah buku buku bapak dahulu sdra zaki
Reply omar abdullah
11:24 AM on December 2, 2013 
salam sdra semua sdra kita ZILALLAH telahpun kembali ke Rahmatullah bulan Nov yg baru berlalu...AlFatihah utk Arwah
Reply zaki
4:01 AM on December 2, 2013 
' Tetapi kalau kita mau tau dan mau cuba memahami bahawa sebenarnya, perbetulkan lah kehidupan dalaman kita ini dahulu dan dengan sendirinya kehidupan luaran kita akan sempurna....Insyaallah'......assalammualaikum...sye nk tye..cara2 perbetulkan dalaman kita mcm mane??....ini nomb sye..0149168845..sye nk belajar..
Reply Dinda
9:22 AM on November 22, 2013 
saya mohon jutaan kemaafan sekiranya menimbulkan suasana yg kurang elok dlm ruang ini....maksudnya ialah atas pertanyaan saya tempoh hari mengenai ijazah melalui telefon...
Reply Omar Abdullah
9:27 AM on November 5, 2013 
zilalallah says...
Assalamu alaikum wbkth. Saya mengucapkan Selamat menyambut Edul Aadha kepada abg Osman, abg Omar dan juga lain2 yang mengenali saya atau tidak semoga sehat dan salam sejahtera hendaknya. Saya juga mohon maaf zahir dan bathin jika ada silap dan salah dengan apa yang telah dikatakan melalui tulisan dahulu hingga sekarang, baik dilakukan dengan sengaja atau tidak tanpa ketahui.


tqvm bro ..maaf lambat jwb saya sesekali je kelaman orkestra kita ni..
Reply abg latiff
2:25 PM on November 3, 2013 
mitaa azazil says...
maha salam tuan, izinkan saya bertanya yang di namakan diri sebenar diri tu apa ya?
minta dijawab dengan terus terang saya tak mahu berkias kerana saya ada terdengar orang bercerita kepada saya, sesuatu yang bersifat baru itu maha pasti ada namanya.
Reply zilalallah
5:09 AM on October 16, 2013 
Assalamu alaikum wbkth. Saya mengucapkan Selamat menyambut Edul Aadha kepada abg Osman, abg Omar dan juga lain2 yang mengenali saya atau tidak semoga sehat dan salam sejahtera hendaknya. Saya juga mohon maaf zahir dan bathin jika ada silap dan salah dengan apa yang telah dikatakan melalui tulisan dahulu hingga sekarang, baik dilakukan dengan sengaja atau tidak tanpa ketahui.
Reply yah sir
2:38 AM on October 14, 2013 
alif lam mim
Reply Rinaldi rancakbana
2:48 PM on October 13, 2013 
internatebest says...
insyaallah

Saya dari indonesia, berminat mendengar rekaman suara Bapak Bagindo Muchtar. Bolehkah saya mendownloadnya. Bolehkah saya memintanya..?
Terima kasih.
Wassalam
rancakbana.
Reply Omar Abdullah
11:11 AM on September 22, 2013 
salam cikgu semuga sehat dan tenag selalu...saya baru update pasword kat ruangan pendapat ni...dah lama tak baca komen komen salam juga kpd para sahabat lama yang masih ada disini spt zilal pemerhati jebat iskandar dan tok mat juga mantiq attahir
Reply internatebest
1:38 PM on September 21, 2013 
zaid says...
salam sedikit sabda rasul junjungn Muhammad s.a.wbuat renungan brsama.
1.islam bermula sbgai sesuatu yg asing dan akhirnya mnjadi kmbali asing maka bruntungla org yg asing itu.
2.diakhir zaman(kini)golongan yg benar dikatakan gila dan sesat.
Terima kasih banyak
3.73golongan ku diakhir zaman akan menghuni neraka kecuali mereka yg ada aku dan para sahbt.(islam yg ada jazam dan mngikut cara bginda)

ini pula pesan wali allah.mgnmpuh jln mgenal seperti mhrung 2 ribu btg sungai yg deras.brrsamsla kita renungkan.salam
Reply internatebest
1:35 PM on September 21, 2013 
Dinda says...
johari 06:07 PM on August 02, 2011
kalau begitu yang sedara katakan baguslah bagi sedara ,alhamdulillah,sedara tulis dicontact oleh beliau ,tapi kadang 2 ada anak murid lebih suka berjumpa terus berjumpa terus atayu bersemuka berbeza dgn telepon ,mungkin itu perbezaan kita,maaf ada juga anak murid BBM dengar crita tak tahu dimana,dia dibukakan melalui telefon ,tp ini tak tahulah sejauh mana kebenaranya kononnya sbb berasal dari sabah.

mohon jutaan kemaafan kpd abg Osman kerana tiba2 saja masuk dan mencelah di ruang ini...pd sdra Johari.. agak2nya di mana dengar di sabah ada membuka org cara gitu?

jangan difitnah begitu, setahu saya tak ada yang dibuka dengan talipun
Reply internatebest
1:32 PM on September 21, 2013 
asnira anuar says...
salam.. saya sudah lama igin mempelajari ilmu ini, tetapi tidak tahu ingin bermula dari mana. berumur 34 tahun, sekian lama saya hidup di dunia, saya tidak tahu ke mana arah untuk berjaya dunia dan akhirat. saya bukan seorang yg taat menunaikan suruhan allah swt iaitu solat 5 waktu, namun saya masih boleh lagi berfikir membezakan mana yg baik dan buruk. saya perlukan satu suntikan semangat dari dalam diri untuk mulakan kehidupan yg diimpikan oleh setiap muslim yg di rahmati oleh allah swt. bantulah saya.

hubungi saya di talian 018-2420552
Reply internatebest
1:30 PM on September 21, 2013 
Pulau Mutiara says...
salam pak man..sedihnya bila terjumpa laman ini...
http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/32612

ilmu ini ialah satu ilmu pengetahuan bukan Agama ini yang penting dan harus di faham, tk
Reply internatebest
1:27 PM on September 21, 2013 
Abdul Rahman bin Auf says...
Assalamualaikum wb... perkongsian yang sangat baik. Cuma cara nak mendapatkannya saya rasa kurang tepat kerana bukan begini cara yang ditunjukkan Nabi SAW.. Nabi mengenal dirinya dalam Gua Hira'... Tapi bukan dengan zikir ribu-ribu kali.. wallahualam

siapa kata kena zikir ribu ribu kali
Reply internatebest
1:18 PM on September 21, 2013 
mitaa azazil says...
maha salam tuan, izinkan saya bertanya yang di namakan diri sebenar diri tu apa ya?
minta dijawab dengan terus terang saya tak mahu berkias kerana saya ada terdengar orang bercerita kepada saya, sesuatu yang bersifat baru itu maha pasti ada namanya.

kena call saya atau jumpa saya dan saya akan terangkan
Reply internatebest
1:16 PM on September 21, 2013 
Abdul Rahman bin Auf says...
Assalamualaikum wb... perkongsian yang sangat baik. Cuma cara nak mendapatkannya saya rasa kurang tepat kerana bukan begini cara yang ditunjukkan Nabi SAW.. Nabi mengenal dirinya dalam Gua Hira'... Tapi bukan dengan zikir ribu-ribu kali.. wallahualam

Saya tak kata pun kita kena zikir ribu ribu kali kan
Reply internatebest
1:12 PM on September 21, 2013 
Dr Mohd Khir says...
salam

waalaikomssalam
Reply internatebest
1:10 PM on September 21, 2013 
Nurazam says...
Mengenal diri..sukar untuk mengenal...kerna mengenal diri,boleh membawa kesesatan,jika tersalah tafsiran...oleh itu,mesti berhati-hati...jikalau bukan ahli,jgn terlalu dalam mempelajari ilmu ketuhanan...pesan dari saya,solat....tidak lebih dari solat....akhlak yg baik...itu amat penting....


Kena ada Ilmu baru tidak sesat
Reply internatebest
1:09 PM on September 21, 2013 
april pili says...
assalammualaikum wr.wr saya mau tanya ini ilmu punya kesamaan dgn tarikat yg saya pelajari, nak saya tanya kan ini ilmu aliran tarikat bukan.....?

Ilmu ini tidak bertarikat lagi tapi berhakikat insyaallah
Reply internatebest
1:06 PM on September 21, 2013 
El liza says...
Assalam Tuan Osman,
Saya bermohon utk mendapat kan bimbingan dan mendalami ilmu mengenal diri..
Bantu lah saya untuk Membuka Jalan..


hubungi saya di 018-2420552
Reply internatebest
12:57 PM on September 21, 2013 
izwan says...
salam..saya ingin bertanya jika seseorang itu tidak solat tetapi dia tahu kan hukumnya..soalan saya..bolehkah saya memupuk diri sperti berzikir dll.klau keyakinan tu sdh ada,sy akan bersolat.

Terima kasih atas nasihat
Reply internatebest
12:55 PM on September 21, 2013 
tumpanglalu says...
Salam Tuan.....

Mohon jasabaik Tuan, sekiranya dapat, diperbetulkan nama Ibu Nurmali di perenggan ke-8 sebagaimana tercatat:-

" Kehendak dari kita, namun ketentuan hanya dari Tuhan. Di Bogor beliau menghadapi cubaan yang sangat berat, iaitu apabila isterinya (Ibu Nurmila Syamsudin) jatuh sakit......"

Terima kasih Tuan.......

InsyaAllah.

Terima Kasih
Reply tumpanglalu
12:16 PM on September 10, 2013 
Salam Tuan.....

Mohon jasabaik Tuan, sekiranya dapat, diperbetulkan nama Ibu Nurmali di perenggan ke-8 sebagaimana tercatat:-

" Kehendak dari kita, namun ketentuan hanya dari Tuhan. Di Bogor beliau menghadapi cubaan yang sangat berat, iaitu apabila isterinya (Ibu Nurmila Syamsudin) jatuh sakit......"

Terima kasih Tuan.......

InsyaAllah.
Reply Nurazam
9:46 PM on August 20, 2013 
Mengenal diri..sukar untuk mengenal...kerna mengenal diri,boleh membawa kesesatan,jika tersalah tafsiran...oleh itu,mesti berhati-hati...jikalau bukan ahli,jgn terlalu dalam mempelajari ilmu ketuhanan...pesan dari saya,solat....tidak lebih dari solat....akhlak yg baik...itu amat penting....
Reply izwan
7:23 PM on July 28, 2013 
salam..saya ingin bertanya jika seseorang itu tidak solat tetapi dia tahu kan hukumnya..soalan saya..bolehkah saya memupuk diri sperti berzikir dll.klau keyakinan tu sdh ada,sy akan bersolat.
Reply omar abdullah
11:22 AM on June 27, 2013 
Salam semua ..wah banyak pertanyaan dan komen yg cikgu tak jawab..cikgu kita tak sehat ke ???
Reply 0
6:10 AM on June 19, 2013 
Berat sebelah tu tuan..Jgn FEKAH shaja yg lebih..Usuluddin pun kena BALANCE..Tu hanya KIASAN Rasulullah dalm GUA..istilah zaman sekarang ni LU(Jasad) kena kenal GUA(DIRI)..baru wa caya sama lu..Zikir beribu-ribu untuk MELATIH Nafsu Ammarah,lawammah dll untuk kita control...Pandang sesuatu dengan 4D..jangan hanya 3D..

Abdul Rahman bin Auf says...
Assalamualaikum wb... perkongsian yang sangat baik. Cuma cara nak mendapatkannya saya rasa kurang tepat kerana bukan begini cara yang ditunjukkan Nabi SAW.. Nabi mengenal dirinya dalam Gua Hira'... Tapi bukan dengan zikir ribu-ribu kali.. wallahualam
Reply El liza
11:18 PM on June 14, 2013 
Assalam Tuan Osman,
Saya bermohon utk mendapat kan bimbingan dan mendalami ilmu mengenal diri..
Bantu lah saya untuk Membuka Jalan..
Reply Fazil Kahar
1:15 PM on June 11, 2013 
Ok la tu... elok dahulukan Kenali ibu n bapa dulu. Karna apabila dia kenal diri dulu, selalunya dia lupa Rahman n Rahim yg bawak dia ke dunia nyata .. Tertib!
Reply april pili
10:30 AM on June 10, 2013 
assalammualaikum wr.wr saya mau tanya ini ilmu punya kesamaan dgn tarikat yg saya pelajari, nak saya tanya kan ini ilmu aliran tarikat bukan.....?
Reply april pili
10:23 AM on June 10, 2013 
assalammualaikum wr.wr. semoga ini bermafaat bagi saya
Reply Dr Mohd Khir
2:27 AM on June 4, 2013 
salam
Reply Abdul Rahman bin Auf
12:24 AM on June 3, 2013 
Assalamualaikum wb... perkongsian yang sangat baik. Cuma cara nak mendapatkannya saya rasa kurang tepat kerana bukan begini cara yang ditunjukkan Nabi SAW.. Nabi mengenal dirinya dalam Gua Hira'... Tapi bukan dengan zikir ribu-ribu kali.. wallahualam
Reply edy
8:03 AM on May 24, 2013 
assalammualaikum sayandari johor bahru,masalah saya ingin mendalami imu agama islam tetapi masih tercari2 guru dan saya buntu hendak mulakan dari mana.harap dapat memberi tunjuk ajar atau memberi info.
Reply mitaa azazil
11:03 AM on May 23, 2013 
maha salam tuan, izinkan saya bertanya yang di namakan diri sebenar diri tu apa ya?
minta dijawab dengan terus terang saya tak mahu berkias kerana saya ada terdengar orang bercerita kepada saya, sesuatu yang bersifat baru itu maha pasti ada namanya.
Reply suhaimi nurrillah
6:02 AM on May 18, 2013 
@ assa..Rahmatullah..sya dari pulau borneo...@sesiapa terkenal akan tuhannya..maka "kelu"lah lidahnya..jika kita meyakini bahwa hari kiamat itu akan datang,maka "NAIF "lah bagi kita jika sampai detik ini kita tdk mempersiapkan nya...